Minister Edukacji Narodowej i Sportu ogłosił komunikat dotyczący terminów ferii zimowych w Polsce w roku 2015/2016. W tym roku zimowy wypoczynek przypada na styczeń i luty. I jak dotychczas ferie zimowe będą przypadały w różnych terminach dla poszczególnych województw, które zostały pogrupowane wg stałego podziału. W 2016 roku rozpocznie je grupa województw, która w 2015 roku kończyła ferie zimowe.
Narciarze, którzy wybierają się w okresie ferii zimowych w Alpy. W terminie 8 – 14 lutego 2016 roku ferie rozpoczynają też dzieci z Niemiec, co oznacza większe zainteresowanie wyjazdem w tym terminie.
Województwa i terminy:
Kujawsko-Pomorskie 18 stycznia – 31 stycznia 2016 roku;
Lubuskie 18 stycznia – 31 stycznia 2016 roku;
Małopolskie 18 stycznia – 31 stycznia 2016 roku;
Świętokrzyskie 18 stycznia – 31 stycznia 2016 roku;
Wielkopolskie 18 stycznia – 31 stycznia 2016 roku;
Podlaskie 25 stycznia – 7 lutego 2016 roku;
Warmińsko-Mazurskie 25 stycznia – 7 lutego 2016 roku;
Dolnośląskie 1 lutego – 14 lutego 2016 roku;
Mazowieckie 1 lutego – 14 lutego 2016 roku;
Opolskie 1 lutego – 14 lutego 2016 roku;
Zachodniopomorskie 1 lutego – 14 lutego 2016 roku;
Lubelskie 15 lutego – 28 lutego 2016 roku;
Łódzkie 15 lutego – 28 lutego 2016 roku;
Podkarpackie 15 lutego – 28 lutego 2016 roku;
Pomorskie 15 lutego – 28 lutego 2016 roku;
Śląskie 15 lutego – 28 lutego 2016 roku;
Przeczytaj także:
Jeżeli uświadomiłeś sobie, że brak postępów lub minimalne postępy w nauce jazdy na nartach nie wynikają z powodu braku zaangażowania, nieodpowiednio dobranego sprzętu narciarskiego czy nieumiejętnego przekazania wiedzy przez instruktora narciarskiego, to może z niewłaściwej pozycji narciarskiej.
Aby uzyskać prawidłową pozycję narciarską należy zastosować się do kilku następujących reguł biomechanicznych:
1. Odpowiednia oś równowagi, która jest linią odniesienia dla ułożenia naszego ciała;
2. Właściwe balansowanie ciałem, czyli każda część ciała balansuje na części znajdującej się poniżej;
3. Umiejętność pracy górnej i dolnej części ciała niezależnie od siebie;
4. Praca nóg niezależna jedna od drugiej;
5. Kontrola nad biodrami i utrzymanie ich w pozycji stabilnej;
6. Możliwość szybkiej reakcji dzięki właściwej pozycji narciarskiej.
W odniesieniu do osi równowagi ważne jest uświadomienie sobie, że narciarz zachowa równowagę i nie przewróci się dopóki wypadkowa wszystkich sił działających na jego środek ciężkości będzie przechodzić przez podstawę podparcia. Aby zrównoważyć siły działające na narciarza musi nastąpić balansowanie wzdłuż osi równowagi. Narty stanowią szeroką podstawę, która jest stabilna zarówno podczas jazdy jak i postoju.
Wytrawny narciarz podczas jazdy sprawia, że większa część ciężaru ciała jest zwykle równoważona przy użyciu zewnętrznej narty, a on sam nie pozostaje w statycznej równowadze. Nieustannie musi on reagować na działające siły i dynamicznie przechodzi ze skrętu w skręt. Taki moment kontrolowanego upadania ze skrętu w skręt sprawia, że ma się odczucie latania. I dla takiego uczucia nieopisanej ekscytacji warto jest uprawiać narciarstwo.
W odniesieniu do balansowania ciała należy zauważyć, że na kolanach balansują uda i biodra, a na biodrach balansuje tułów. Podczas wykonywania skrętu na nartach masa ciała opiera się na jednej nodze, kolanie i kostce. Gdy ciało jest prawidłowo ułożone, to pracują najsilniejsze mięśnie.
Górna część ciała utrzymuje równowagę, a nogi prowadzą narty. Górna część ciała to około 65% masy ciała, a około 35 % masy ciała stanowią nogi i stopy. Środek ciężkości narciarza znajduje się powyżej bioder i dlatego górne części ciała mają zdecydowanie większy wpływ na utrzymanie tułowia niemal nieruchomo. Najlepsi narciarze ustawiają tułów nad nartą, na którą mocniej naciskają i nie ruszają nim. Gdy chcą zadziałać z siłą na zewnętrzną nartę, to ustawiają tułów w taki sposób, aby był bezpośrednio nad nią. A gdy nacisk ma być rozmieszczony po równo na obu nartach, to tułów jest między dwiema nartami.
Nogi narciarza odgrywają niebagatelne znaczenie, gdyż mogą się poruszać w wielu płaszczyznach niezależnie od tułowia. Nogi sterują nartami, mają wpływ na kąt zakrawędziowania nartą i sterowność nart. Najlepsi narciarze wiedzą, że aby osiągnąć oczekiwane rezultaty nogi muszą pracować odrębnie. Nogi powinny reagować na zmiany podłoża śniegu niezależnie od siebie. Gdy wykonujesz skręt na nartach siły działają na wewnętrzną krawędź jednej stopy i zewnętrzną krawędź drugiej stopy, a właściwa pozycja narciarska to taka, że noga wewnętrzna jest bardziej zgięta niż zewnętrzna.
Najważniejszym elementem techniki narciarskiej jest ułożenie bioder w stosunku do nóg i tułowia. Najważniejszą rolę podczas jazdy na nartach odgrywają biodra, gdyż to one są w centralnym miejscu narciarza. Gdy narciarz porusza biodrami nieprawidłowo, to też nieprawidłowo porusza się całe jego ciało, a także środek ciężkości znajdujący się blisko bioder. Podczas jazdy na nartach największą pracę wykonują mięśnie bioder, które nieustannie muszą kurczyć się i prostować w celu kontrolowania i koordynowania utrzymania równowagi, sterowania nartami i utrzymania tułowia. Prawidłowe ułożenie bioder to takie, aby mięśnie pracowały najbardziej efektywnie w każdej płaszczyźnie: strzałkowej, czołowej i poprzecznej.
Narciarz w pozycji podstawowej jest lekko zgięty w stawie skokowym, kolanowym, biodrowym i łokciowym. Ręce znajdują się na wysokości między barkami i biodrami, tułów jest lekko pochylony do przodu, a stopy są rozstawione na szerokość bioder. Narciarz musi mieć możliwość szybkiej reakcji i dużego zasięgu ruchu: od pozycji wyprostowanej do pozycji kucznej. Pozycja podstawowa jest zbiorem wielu punktów neutralnych, czyli takich, które są wyjściowymi do wykonania ruchu w jedną lub w drugą stronę. Narciarz z dobrą techniką jazdy na nartach podczas jazdy przechodzi przez punkty neutralne, ale robi to szybko i płynnie, niemal niezauważalnie.
Przeczytaj także:
Jazda na nartach czy desce snowboardowej to aktywność fizyczna, która w ostatnich latach stała się modna, a tym samym coraz bardziej popularna. Panuje powszechne przekonanie, że nie jest to tani sport, ale nie musi też być tak drogi jak się niektórym wydaje. Kwestią ceny jest termin i długość wyjazdu na narty, miejsce wyjazdu, sposób wyjazdu i rodzaj sprzętu narciarskiego. Ale przecież to wszystko tylko od nas zależy.
Jeżeli zdecydujesz się jechać w Alpy, czy Dolomity, to rozważ, czy lepiej jechać indywidualnie czy z biurem podróży. Przy czym wyjazd z biurem podróży jest o tyle korzystniejszy, że o nic nie musisz się troszczyć. Całą organizację przejmuje biuro. Wyjazd z biurem podróży wcale nie musi być droższy niż wyjazd indywidualny. Warto wiedzieć, że wyjeżdżając na początku i na samym końcu sezonu nie płacimy za ski-pass, czyli korzystasz z wyciągów za darmo. Atutem biura podróży jest również to, że zwykle wykupują one całe hotele na sezon narciarski. Dzięki temu mogą negocjować dobrą cenę, co przekłada się na bezpośrednią ofertę kierowaną do narciarzy.
Najważniejszą sprawą związaną z wyjazdem na narty z biurem podróży jest wybór właściwego biura podróży. Dokonanie właściwego wyboru jest już połową sukcesu i gwarancji dobrze spędzonego urlopu. Wiele biur turystycznych świadczy usługi wyjazdu na narty, ale ich jakość jest różna. Dlatego dobrze jest zorientować się wśród znajomych jak oceniają biura podróży. Cennym źródłem informacji są też fora narciarskie, na których narciarze wymieniają się opiniami. Dobre biuro podróży jest odpowiedzialne, dobrze zorganizowane i dba o każdego klienta. Ważnym atutem biura jest też umiejętność stworzenia atmosfery sprzyjającej zespoleniu uczestników i spowodowania aby każdy czuł się dobrze. Ponadto dobry organizator powinien troszczyć się i dbać o uczestników zarówno na stoku jak i w pozostałej części dnia zapewniając co wieczór inne atrakcje.
Przeczytaj także:
Lód jest najbardziej technicznie wymagającą powierzchnią, na której jeździ się na nartach. Na tej twardej i gładkiej powierzchni, jaką jest lód nic się nie ukryje i widoczny jest każdy błąd narciarza. Elementem decydującym o umiejętnościach jest trzymanie na krawędzi, dzięki którym narciarz ma kontrolę nad prędkością i kierunkiem jazdy. Do jazdy na lodzie i utrzymania skrętu niezbędne są takie elementy jak: odpowiednia taktyka, wyposażenie i technika.
Do jazdy na nartach po lodzie potrzebne jest odpowiednie wyposażenie. W tych ekstremalnie trudnych warunkach wykorzystywane są narty o szerokości pod butem wynoszącej 70 mm z płytą o wysokości co najmniej 10 mm. Ale najważniejszym warunkiem, który musi być spełniony są ostre narty. Drugim ważnym elementem wyposażenia są buty narciarskie, które powinny być bardzo dobrze dopasowane i mieć odpowiednio ustawiony canting.
Niezwykle ważna jest taktyka. Najpierw upewnij się, jaka jest powierzchnia śniegu pamiętając, że zwykle na środku trasy śnieg jest twardszy niż po bokach. Jeżeli na trasie lód jest przeplatany śniegiem, to wybieraj taką trasę, aby fazy sterowania skrętów przypadały na miększą powierzchnię, a przejścia na powierzchnię twardszą. Pamiętaj, że podczas trzymania skrętu na lodzie obowiązują 2 zasady. Trudniej jest utrzymać narty przy większym kącie kierowania, a gdy zaczną się ślizgać, trudniej wbić je w śnieg i powrócić do skrętu ciętego. Najlepiej wyciąć skręt jak najwcześniej gdy można sprawić, aby narty trzymały na lodzie i utrzymać ten carvingowy skręt do momentu wykończenia, gdy robi się zdecydowanie trudniej. Nie powinno się obracać nart bokiem do linii spadku stoku, lecz spowodować, aby trzymały przekręcając je na krawędź i dociskając w momencie gdy są skierowane w dół w linii spadku stoku lub chwilę później.
Technika jazdy na nartach po lodzie nie należy do łatwych do opanowania, ale nic w życiu nie przychodzi łatwo. Podczas wycinania skrętów na lodzie zawsze mocniej obciążona i bardziej zakrawędziowana jest narta zewnętrzna, ale aby utrzymać równowagę należy też lekko obciążyć nartę wewnętrzną. „Wprowadzenie nart na krawędź oznacza uzyskanie zarówno zakrawędziowania jak i agresywnego kąta platformy (najwyżej 90 ˚). Duży kąt zakrawędziowania jest potrzebny do wygięcia nart w łuk, a agresywny kąt platformy ma sprawić, żeby narty trzymały. Kąt zakrawędziowania (jest to kąt pomiędzy ślizgiem narty, a powierzchnią śniegu, który decyduje o tym, jak bardzo narta wygina się podczas skrętu wpływając na jego promień) w dużym stopniu zależy od pochylenia ciała do środka skrętu, dlatego też aby wcześniej zakrawędziować wcześniej też należy dokonać skrętu tułowiem. Jednocześnie należy angulować biodro i kolano, aby kontrolować kąt platformy (kąt pomiędzy wektorem siły z jaką narciarz działa na nartę, a platformą wyciętą przez tę nartę w śniegu i decyduje o tym, czy narta będzie trzymała, czy będzie się ześlizgiwać). Ważna jest wczesna angulacja kolana, gdyż pomaga wcześnie rozpocząć wycinanie skrętu.
Jeżeli zamierzasz intensywnie trenować jazdę na nartach po lodzie, to pamiętaj, aby sprawdzać ich ostrość. Wystarczy jeden dzień treningu, aby krawędzie nart się stępiły i kontynuacja nauki nie będzie możliwa, a jeżeli w ogóle, to z pewnością nie przyniesie spodziewanych efektów.
Przeczytaj także:
Jazda na nartach po puchu, czyli głębokim śniegu w dzisiejszych czasach gdy wszystkie trasy narciarskie są przygotowane lepiej lub gorzej do jazdy na nartach jest okazją, która nie trafia się często. Jest to wydarzenie, z którego trudno nie skorzystać i delektować się doznaniami, jakie daje jazda na nartach po puchu, czyli głębokim śniegu.
Do jazdy w takim terenie potrzebne jest odpowiednie wyposażenie. Są to narty stosunkowo szerokie pod butem – około 80 mm i buty narciarskie o średniej lub większej twardości, których druga klamra i rzep buta narciarskiego będą luźniej zapięte. Najważniejszym wyposażeniem do jazdy na nartach po puchu są kije narciarskie. Istotne jest, aby kije miały szerokie talerzyki gdyż ich rola w głębokim śniegu jest nieoceniona.
Na początku trzeba sobie uzmysłowić, że ten styl jazdy na nartach po puchu, czy inaczej w głębokim śniegu nie jest łatwy i trudno jest manewrować nartami na boki. Dlatego należy przyjąć właściwą taktykę jazdy i wykonywać większe skręty niż podczas jazdy na ubitym śniegu. Należy wykonywać skręt nieco dłużej i zaakceptować fakt, że jazda jest szybsza. Przed wykonaniem pierwszego skrętu należy nabrać prędkości w czym pomoże skierowanie nart w dół stoku. Jak zaczniesz jechać, to zacznij skręcać (zgodnie z wybranym rytmem) i nie przestawaj. Unikaj rozpoczynania jazdy z trawersu i staraj się nie kończyć jazdy trawersem. Ponadto jeżdżąc na nartach w głębokim śniegu nie odchylaj się do tyłu.
Pamiętaj też, aby nie wjeżdżać na zamknięte trasy. Zwykle stoki są zamykane z uzasadnionych powodów, często z powodu zagrożenia dlatego dla własnego bezpieczeństwa przestrzegaj tej zasady.
Przeczytaj także:
Jazda na nartach na muldach należy do jednej z technik, którą wybierają narciarze w celu urozmaicenia sobie jazdy po trasach. Ale z pewnością nie ma narciarza, który nie miał okazji jeździć na muldach. Jedni narciarze radzą sobie w takich warunkach lepiej, a inni nieco gorzej.
Narciarze dzielą się na tych, którzy lubią jazdę na nartach na muldach (z pewnością to oni radzą sobie lepiej z techniką pokonywania muld) i inni, którzy nie lubią jazdy na muldach i dla nich przejazd po takiej trasie to męczarnia.
Spróbujmy zmienić ten stan rzeczy i nauczyć się techniki jazdy na muldach, a stanie się to przyjemnością. Podstawą do przejazdu przez muldy jest znalezienie dobrej linii przejazdu. Najlepszą strategią jest znalezienie w miarę gładkiej ścieżki i utrzymanie umiarkowanej prędkości.
Taktyka przejazdu opiera się na 3 elementach:
• miejsce wykonania skrętu;
• sposób wykonania skrętu;
• kontrola prędkości.
W tym celu najlepiej zastosować 2 etapy podejścia do skrętu, w którym w każdym trzeba przestrzegać jednej zasady. Zgodnie z pierwszą zasadą prędkość jazdy na nartach na muldach można zmniejszyć tylko w jednym miejscu, w którym jest ramię garbu. W tym miejscu śnieg jest najbardziej miękki i gromadzi się, gdyż jest to śnieg, który ześlizguje się z garbu muldy. W miejscu gdzie jest najbardziej miękki śnieg i w miarę płaska powierzchnia łatwiej wykonać skręt. Druga zasada mówi, że najłagodniejsza linia przejazdu przez muldy głównie prowadzi korytarzami i przechodzi przez ramiona garbów muld.
Istotnym, a może najważniejszym elementem jazdy na muldach jest również pozycja narciarza. Należy zsynchronizować schodzenie z pozycji wysokiej do niskiej lub z niskiej do wysokiej z terenem. Każdy ruch narciarza musi się odbywać w górę lub w dół idealnie wzdłuż osi równowagi. Aby zamortyzować garb muldy, na który wjeżdżasz należy się zgiąć, ale wjeżdżając w koryto muldy należy się wyprostować. Ma to tę zaletę, że można zamortyzować garb muldy, czy jego ramię, a prostowanie się pozwala na obserwacje terenu przed sobą, a tym samym umożliwia zaplanowanie linii przejazdu.
Jeżeli chciałbyś potrenować jazdę na muldach, to powinieneś mieć do tego odpowiedni sprzęt narciarski. Najodpowiedniejsze do tej techniki jazdy są buty narciarskie o niższym stopniu twardości i stosunkowo wąskie narty z tradycyjnym taliowaniem, a także z uwagi na precyzyjne wbijanie kijka konieczne są kije niższe niż zwykle.
Przeczytaj także:
Stromy stok to określenie bardzo subiektywne i zależy od umiejętności, doświadczenia i temperamentu narciarza. Dla jednych stromy stok to taki o nachyleniu 35˚, który jest wyzwaniem dla większości kompetentnych narciarzy jeżdżących na nartach rekreacyjnie. Dla innych stromy stok to stok o kącie nachylenia 40-45˚, który wzbudza podziw u większości ekspertów narciarstwa.
Sposobem na pokonanie takiego stromego stoku jest znajomość technik, które sprawdzają się na stromym terenie i umiejętności ich zastosowania w odpowiedniej sytuacji. W zależności od warunków śniegowych dobiera się odpowiedni sprzęt narciarski. Na twardy śnieg konieczne są narty i buty narciarskie takie, jak do jazdy na nartach po oblodzonej powierzchni. Na stromym stoku pokrytym głębokim śniegiem używamy szerokich i nie tak ostrych nart, a także kijów z szerokimi talerzykami.
Ogromne znaczenie podczas jazdy na nartach ma stabilność i utrzymanie równowagi. Aby spełnić te warunki należy:
• kontrolować szybkość;
• przez cały czas trzymać niższą pozycję;
• wszelkie ruchy wykonywać zachowawczo;
• utrzymywać równowagę w płaszczyźnie strzałkowej (przód-tył);
• koncentrować się na obciążeniu narty zewnętrznej.
Koncentracja na obciążeniu narty zewnętrznej ma wpływ na stabilność i lepsze trzymanie krawędzi, a także zapobiega instynktownemu pochyleniu się całym ciałem do stoku, co jest najczęstszym i największym błędem popełnianym przez narciarzy na stromych stokach.
Ważnym elementem jest też kontrola szybkości. Aby nie nabierać zbytniej szybkości należy wykańczać każdy skręt daleko za linią stoku.
Podczas jazdy na nartach na stromym stoku największym problemem są emocje. Postaraj się opanować emocje i nie pozwolić, aby to one zapanowały nad tobą i decydowały o ruchach.
Zanim jednak zaczniesz jazdę na nartach na nieznanym, stromym stoku wpierw postaraj się rozpoznać teren. I jeżeli nie czujesz się na siłach, to nie ryzykuj, zachowaj zdrowy rozsądek i ześlizguj się lub zejdź bokiem na nartach do miejsca, w którym poczujesz się bezpiecznie.
Jazda na nartach wymaga dobrej kondycji i przygotowania ciała na taki wysiłek fizyczny dlatego zawsze przed wyjazdem zadbaj o kondycję, a jazda na nartach sprawi Ci jeszcze większą przyjemność.
Przeczytaj także:
Wraz ze zmianami, które następują w nartach i to zarówno pod względem technologicznym jak i konstrukcyjnym przybywa narciarzy jeżdżących z dobrą techniką na nartach. Obecnie łatwiej jest opanować styl jazdy niż zaledwie kilka lat temu.
A co ważniejsze narciarze powinni jeździć na nartach różnymi stylami w zależności od warunków śniegowych i terenu jak głęboki śnieg, lód, muldy czy strome stoki. Jednak każde z tych warunków jazdy na nartach stawia przed narciarzem inne wyzwania.
Doświadczony narciarz zna techniki jazdy w poszczególnych warunkach i bez problemu poradzi sobie ze zjazdem na nartach. Jednak nie wszyscy narciarze posiadają takie umiejętności i dlatego warto przybliżyć sposoby jazdy na nartach w innych, trudniejszych warunkach, które można spotkać na trasie. Warto podkreślić, że postępy poczynione podczas jazdy w jednych warunkach mają pozytywny wpływ na jakość jazdy w innych warunkach. Narciarz trenujący jazdę na nartach po muldach jednocześnie poprawia swoją technikę jazdy w głębokim śniegu – puchu. A umiejętności zdobyte podczas jazdy po lodzie zaprocentują podczas jazdy na stromych stokach.
Zastanów się, może warto spróbować i poćwiczyć. Dla chętnych przedstawimy techniki jazdy na nartach w poszczególnych warunkach w przystępny sposób, aby ułatwić narciarzom ich opanowanie.
Przeczytaj także:
Coraz więcej Polaków jeździ na nartach i mimo, że sport ten nie należy do najtańszych, to liczba osób, które chcą spróbować swoich sił w narciarstwie ciągle się zwiększa. Różne są możliwości finansowe narciarzy ale też różne są możliwości zakupu sprzętu narciarskiego i realizacji wyjazdu na narty. Jak zawsze najważniejsze są chęci i marzenia.
A o wyjeździe na narty warto marzyć. Wiedzą o tym wszyscy pasjonaci narciarstwa, którzy wyjeżdżają na narty nawet kilka razy w roku. Zima bez nart nie przynosi tyle radości i nie jest tak wyczekiwaną porą roku jak wówczas, gdy planujemy wyjazd na narty.
Wyjeżdżając na narty mamy świadomość, że cały dzień będziemy przebywać na świeżym, mroźnym powietrzu w otoczeniu gór, które dają nam radość i ukojenie, ciszę i relaks, piękno i wzruszenie. Taka błoga atmosfera i rozluźnienie, bez stresu i zmartwień udziela się wszystkim. Jazda na nartach to koordynacja całego organizmu, dobroczynny wpływ na duszę i ciało. Jednym słowem narty to samo zdrowie.
Ale aby jazda na nartach dawała przyjemność i satysfakcję trzeba najpierw dać coś od siebie. Należyte przygotowanie do wyjazdu związane z poprawieniem kondycji fizycznej zaprocentuje na stoku narciarskim. Nie będziemy mieli zadyszki, nie będą drżały nam mięśnie i nie będziemy uskarżali się na brak siły. Dobry wybór sprzętu narciarskiego i tu nie tylko ważne są narty ale też istotną rolę pełnią buty narciarskie będzie dodatkowym atutem.
W doborze odpowiednich nart i butów narciarskich pomoże fachowiec i nie oznacza to, że koszt będzie wysoki. Jeżeli trafisz do dobrego sklepu narciarskiego, to profesjonalista dobierze sprzęt narciarski odpowiedni dla Ciebie i na twoją kieszeń. Do jednych z najlepszych należy sklep narciarski w Warszawie, z profesjonalną i miłą obsługą, w sprzyjającej atmosferze wśród półek pełnych butów narciarskich i szpaleru nart, a wokoło mnóstwa odzieży narciarskiej i innego ekwipunku. Tam też w serwisie narciarskim specjalista przygotuje narty ostrząc je ręcznie i z dużą wprawą. Polecany przez narciarzy sklep narciarski warto odwiedzić tym bardziej, że jest blisko centrum stolicy.
Przeczytaj także:
Chcesz jechać z rodziną na narty w okresie ferii zimowych i zastanawiasz się gdzie i jak jechać oraz jak to zorganizować. Nasuwa się jeszcze wiele innych pytań, z którymi spróbujemy się zmierzyć, aby pomóc w podjęciu najlepszej decyzji.
Gdzie jechać na narty w ferii zimowych?
Można rozważać wyjazd na narty do Polski, Czech, na Słowację czy w Alpy. Obecnie koszt wyjazdu jest podobny, choć ważne jest na jak długo chcemy jechać i czy jest to wyjazd rodzinny czy typowo narciarski.
Planując wyjazd rodzinny na narty należy rozważyć czy nie lepiej jechać do Polski z uwagi na krótszą trasę. Natomiast jeżeli miałby to być wyjazd typowo narciarski, to warto rozważyć czy jechać na Słowację czy w Alpy. W okresie ferii zimowych będą tam znacznie lepsze warunki narciarskie, lepiej przygotowane trasy narciarskie i zdecydowanie mniejszy ruch na nartostradach. W zależności od zasobności portfela można wybrać takie ośrodki narciarskie, w których ceny będą porównywalne lub niewiele wyższe niż w Polsce. Można wybrać też popularne i największe ośrodki narciarskie jak np. Kasprowy Wierch, Chopok czy Hintertux, ale wówczas trzeba się liczyć z większym wydatkiem.
Czy wybór zależny od umiejętności jazdy na nartach?
Osoby, które zamierzają się uczyć jazdy na nartach czy desce snowboardowej powinny jechać do takich ośrodków narciarskich, w których będą łatwe i szerokie trasy, a także niewielki ruch na nartostradzie. Początki we wszystkim są najtrudniejsze dlatego warto jechać tam gdzie są lepsze warunki. Można rozważyć wyjazd na narty w Alpy choć prawdopodobnie osoby początkujące nie wykorzystają w pełni tego pobytu, ale z pewnością łatwiej będzie się im oswoić i nauczyć jazdy na nartach czy desce snowboardowej. Warto też rozważyć sposób rozpoczęcia nauki jazdy na nartach czy desce snowboardowej: z instruktorem czy z pomocą innych narciarzy.
Wyjazd na narty z biurem podróży czy indywidualnie?
Istnieją dwie możliwości wyjazdu na narty: z biurem podróży lub indywidualnie. Jadąc z biurem podróży nie musimy się o nic troszczyć i nic załatwiać gdyż całą organizację wyjazdu przejmuje biuro podróży. Ważne jest jednak sprawdzenie wiarygodności tego biura i jego kompetencji w tym zakresie.
Natomiast gdy zdecydujemy się na wyjazd indywidualny z rodziną lub znajomymi, to jego organizacja zależy od uczestników. Aby obniżyć koszt wyjazdu można jechać samochodem do zarezerwowanego wcześniej apartamentu lub domu z kilkoma apartamentami, który pomieści wszystkich narciarzy. Wówczas koszt wynajęcia rozkłada się na ilość osób, przy czym wyżywienie jest we własnym zakresie. Indywidualnie zorganizowany wyjazd z rodziną czy znajomymi bez pośredników daje swobodę wyboru zakwaterowania, terminów, czy warunków podczas wyjazdu, ale też trzeba ustalać wszystko z uczestnikami, a czasami nie jest to łatwe.
Pamiętaj też, że przed wyjazdem na narty koniecznie trzeba się przygotować fizycznie.
Nie zapomnij o ubezpieczeniu, przy czym jeżeli jedziemy z biurem podróży, to ubezpieczenie jest ujęte w umowie. W przeciwnym wypadku koniecznie trzeba się ubezpieczyć, a można też ubezpieczyć sprzęt narciarski.
Przeczytaj także: